تقابل دموکرات‌ها با جمهوریخواهان در رد سیاسی‌کاری اف‌بی‌آی؛

بازرس ویژه بلای جان ترامپ
فعالیت بی‌سروصدا و در عین حال پیشرفت‌های رابرت مولر، دادستان ویژه تحقیق درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ «روس گیت»، دونالد ترامپ و اطرافیان او را در کاخ سفید بسیار نگران کرده است‌. در این فعالیت بیش از 10 کارشناس زبردست رابرت مولر را همراهی می‌کنند‌. همکاران رابرت مولر سرگرم بازجویی از شاهدان و جمع‌آوری اسناد هستند تا بتوانند به این پرسش پاسخ دهند که آیا میان دخالت احتمالی روسیه در کارزار انتخاباتی آمریکا و نزدیکان دونالد ترامپ و احتمالا خود ترامپ پیوندی وجود دارد‌.
تحقیق در مورد رییس‌جمهور آمریکا معمولا با فشارها و مقاومت‌های بسیاری روبه‌رو است، اما به گفته ناظران تنها کسی که می‌تواند در مقابل این فشارها ایستادگی کند خود رابرت مولر است که تجارب بسیاری در انجام این تحقیقات دارد‌.
گفتنی است کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا یادداشت اعضای دموکرات خود در رد اتهام سیاسی‎کاری اف‌بی‌آی علیه ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ را منتشر کرده است‌. کمیته مذکور که تحت کنترل جمهوریخواهان است اخیرا در اقدامی جنجالی یک یادداشت چهار صفحه‌ای اعضای جمهوریخواه خود را منتشر کرده بود که پلیس فدرال و مقامات سابق وزارت دادگستری آمریکا را به سوءاستفاده از قدرت و گمراه کردن یک قاضی برای دریافت حکم شنود مکالمات کارتر پیج، از اعضای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، متهم کرده بود‌.


بنا بر نسخه جمهوریخواهان، اف‌بی‌آی در سال ۲۰۱۶ میلادی با استناد به گزارش بحث‌برانگیز و اثبات نشده یک مامور اطلاعاتی سابق بریتانیا (کریستوفر استیل) - که به سفارش ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها، تهیه شده بود - علیه کارتر پیج از دادگاه حکم شنود دریافت کرده بود‌.
دموکرات‌ها که می‌گویند یادداشت رقبای جمهوریخواه آنان گزینشی و نتایج آن خلاف واقعیت است، بعد از مذاکرات فشرده از جمله با کاخ سفید و اف‌بی‌آی سرانجام شنبه گذشته موفق شدند که یادداشت ۱۰ صفحه‌ای‌ خود را - که بخش‌هایی از آن مانند نسخه جمهوریخواهان به دلایل اطلاعاتی سانسور شده است - را منتشر کنند‌. بنا بر یادداشت دموکرات‌ها، آغاز تحقیقات ضد اطلاعات اف‌بی‌آی درباره کارتر پیج در اواخر ماه ژوئیه ۲۰۱۶ آغاز شده و به گزارش کریستوفر استیل درباره فعالیت‌های دونالد ترامپ از جمله در روسیه ارتباطی نداشته است زیرا آن گزارش بیش از هفت هفته پس از شروع تحقیقات به دست اف‌بی‌آی رسید‌.
در سند آمده است هرچند مقامات وزارت دادگستری سپس برای دریافت و تمدید مجوز قانونی شنود به طور محدود به بخش‎هایی از گزارش کریستوفر استیل اشاره کردند، آنها در دادگاه عمدتا به منابع دیگری استناد کرده بودند از جمله اینکه جزییات روابط گذشته پیج با جاسوسان روس و تماس‌اش با مقامات روسیه در جریان کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ را ارائه کردند‌.
سند می‎افزاید درواقع، اف‌بی‌آی در ماه مارس ۲۰۱۶ با پیج درباره تماس‌اش با سازمان اطلاعات روسیه صحبت کرده بود، در همان ماهی که نامزد (حزب جمهوریخواه) دونالد ترامپ او را به عنوان مشاور سیاست خارجی خود تعیین کرد‌. در یادداشت دموکرات‎ها همچنین آمده است که پلیس فدرال هرگز نزد قاضی به اتهامات هرزه‎گرانه علیه دونالد ترامپ در گزارش استیل اشاره‎ای نکرده است‌.
کریستوفر استیل در گزارش خود ادعا می‌کرد روسیه از ترامپ اطلاعاتی دارد که از آنها به عنوان عاملی برای تحت فشار قرار دادن او استفاده می‌کند؛ از جمله اطلاعاتی درباره فعالیت‌های اقتصادی او و ویدئویی از ترامپ با چند روسپی؛ ادعایی که ترامپ بارها تکذیب کرده است‌. دونالد ترامپ که پیشتر از انتشار یادداشت جمهوریخواهان استقبال کرده بود، ابتدا مانع از انتشار نسخه دموکرات‎ها شد زیرا آن را حاوی مواردی بسیار حساس می‎دانست‌. کاخ سفید شنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یادداشت دموکرات‌ها در پی تضعیف رییس‌جمهور آمریکاست، اما دونالد ترامپ در راستای شفافیت بیشتر با انتشار آن موافقت کرده است‌.
ترامپ با رد سند دموکرات‌ها درباره تحقیقات مربوط به ادعای مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، آن را از نظر قانونی و سیاسی کاملا چرند توصیف کرد‌. دونالد ترامپ این اظهارنظر را در پاسخ به سند ۱۰ صفحه‌ای اعضای دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا مطرح کرد‌. سند مزبور نیز در پاسخ به سندی که جمهوریخواهان منتشر کرده بودند، انتشار یافت‌.
سخنگوی کاخ سفید گفت: همان طور که رییس‌جمهور بارها گفته است، نه او و نه ستادش در جریان انتخابات ۲۰۱۶ هرگز با یک قدرت خارجی تبانی نکرده بود و هیچ چیزی در این یادداشت این واقعیت را رد نمی‎کند‌. همزمان با انتشار این یادداشت‌ها، تحقیقات بازرس ویژه پرونده ترامپ-روسیه ادامه دارد‌. ریک گیتس، که در دوران مبارزات انتخاباتی ٢٠١۶ مشاور ستاد دونالد ترامپ بود، جمعه گذشته اتهام‌های توطئه علیه آمریکا و دروغ گفتن به بازرسان اف‌بی‌آی را پذیرفت و گفت که با تیم تحقیق همکاری می‌کند‌.
نام‌های پر حاشیه این روزها
کارتر پیج ۴۶ ساله، مشاور سیاست خارجی کمپین دونالد ترامپ بوده که در سال ۲۰۱۶ چند بار به روسیه رفته است‌. او متهم است که واسطه رابطه کمپین دونالد ترامپ با روسیه بوده است‌. اتهامی که خودش به شدت رد می‌کند‌. شنود مکالمات او، موضوع مناقشه‌برانگیز در گزارش محرمانه جمهوریخواهان است‌.
دوین نونز ۴۴ ساله رییس کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان است که این اسناد محرمانه را به نفع جمهوریخواهان از طبقه‌بندی خارج کرده است‌. او در تابستان گذشته و در پی آنکه متهم شد برخی اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را در اختیار افراد گذاشته، از مشارکت در ادامه تحقیقات پرونده ترامپ-روسیه کنار کشید‌. یادداشتی که حالا منتشر شده، بخشی از تحقیقات اوست‌. دموکرات‌ها می‌گویند او اسناد را دستکاری کرده و خواستار کناره‌گیری او هستند‌.
راد روزنستاین ۵۳ ساله، قائم مقام وزارت دادگستری آمریکاست که دادستانی ویژه برای رسیدگی به اتهام تبانی میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه تعیین کرده است‌.
رشوه پل منافورت به مقام‌های اروپایی
بنابر گزارش‌ها، پل منافورت، رییس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ متهم شده که در سال ۲۰۱۳ به صدراعظم وقت اتریش برای جلب حمایتش از رییس‌جمهور اوکراین پول هنگفتی داده است‌. هر چند آلفرد گوزنباور، صدراعظم سابق اتریش گفته مقام اروپایی مورد اشاره در پرونده پل منافورت، او نیست‌.
در پی علنی شدن فهرست جدید اتهام‌هایی که رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ترامپ روسیه علیه پل منافورت، رییس سابق ستاد ترامپ طرح کرده، یک گروه از سیاستمداران اروپایی که گفته شده صدراعظم سابق اتریش در راس آنها بوده است از منافورت در مجموع رقمی حدود دو میلیون یورو رشوه دریافت کرده‌اند‌.
فهرست جدید اتهام‌ها علیه منافورت بخشی از تحول جدید در تحقیقات بازرس ویژه پرونده ترامپ-روسیه است که طی آن بازرس مولر و کارآگاهان اف‌بی‌آی در پی اثبات درستی اتهام ارتباط میان اعضای ستاد ترامپ و مسکو با هدف تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات نوامبر سال ۲۰۱۶ هستند؛ انتخاباتی که به پیروزی ترامپ انجامید‌. منافورت که چهره شناخته شده‌ای در واشنگتن و عرصه لابی‌گری سیاسی است، همه این اتهام‌ها را رد کرده است‌.
اتهامات جدید پل منافورت
در فهرست جدید اتهام‌های پل منافورت آمده که او برای جلب حمایت از رییس‌جمهور سابق اوکراین به جمعی از مقام‌های سابق کشورهای اروپایی مبلغی معادل دو میلیون یورو داده است‌. مشخصات این افراد در ادعانامه بازرس ویژه علنی نشده است اما آمده که رهبری این گروه که به نام هپزبورگ شهرت یافته یکی از صدراعظم‌های اسبق اروپا بوده که در متن به نام سیاستمدار خارجی الف از او یاد شده است‌. رابرت مولر، بازرس ویژه در ادعانامه جدید خود علیه منافورت، همچنین او را به پولشویی، توطئه و سر باز زدن از اعلام رسمی فعالیتش تحت عنوان مشاور سیاسی برای یک دولت خارجی متهم کرده است‌.
مولر همچنین پل منافورت را به خلاف‌گویی متهم کرده و می‌گوید او تلاش کرده فعالیت‌هایش در اوکراین را مخفی نگه دارد‌. شرکت خدمات لابی‌گری پل منافورت در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در اوکراین به ویکتور یانوکوویچ و حزب او در کارزارهای انتخاباتی کمک کرده بود و بازرس مولر می‌گوید او در خلال این سال‌ها نه تنها به نهادهای آمریکایی در استخدام بودنش از سوی یک دولت و نهاد سیاسی خارجی را اطلاع نداده بلکه میلیون‌ها دلار درآمدی که از این راه کسب کرده است را هم در خارج آمریکا پنهان نگه داشته و سپس تلاش کرده با استفاده از راه‌های پولشویی، آنها را بدون پرداخت مالیات به آمریکا بیاورد‌.
بازرس مولر پیش از این هم پل منافورت را به اتهام کلاهبرداری و تقلب بانکی و مالیاتی متهم کرده بود؛ اتهام‌هایی که از سوی منافورت و شریک کاری سابقش، ریک گیتس، تکذیب شده بود‌.
جمعه گذشته هم ریک گیتس، که در دوران مبارزات انتخاباتی ٢٠١۶ مشاور ستاد دونالد ترامپ بود، اتهام‌های توطئه علیه آمریکا و دروغ گفتن به بازرسان اف‌بی‌آی را پذیرفت و گفت با تیم تحقیق درباره اتهام ارتباط مسموم میان ستاد ترامپ و روسیه همکاری می‌کند‌. گیتس، ۴۵ ساله، که شریک کاری پل منافورت، رییس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ هم هست، اکنون می‌تواند به بازرس ویژه در پیشبرد تحقیقاتش برای یافتن چگونگی نقش روسیه در انتخابات نوامبر سال ۲۰۱۶ و رابطه احتمالی میان مسکو و اعضای ستاد ترامپ کمک کند‌.
با وجود این، هنوز هیچ اتهام مستقیمی در ارتباط با رابطه میان گیتس و منافورت با مقام‌های روسیه که با هدف تاثیر بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته طرح شده باشد، وجود ندارد‌. به همین علت هم کاخ‌سفید و دونالد ترامپ با کم اهمیت خواندن این اتهام‌ها، آن را دلیلی بر غیرواقعی بودن اتهام رابطه مسموم میان اعضای ستاد انتخاباتی او و روسیه می‌دانند‌.
اما منتقدان ترامپ و به ویژه دموکرات‎ها می‌گویند بازرس مولر با ادامه پیدا کردن مناسبات مالی و جرائم مالیاتی و پولشویی مظنونان علاوه بر نزدیک شدن به دیگر افراد مرتبط با این تحقیقات، خواهد توانست انگیزه‌های مالی افرادی چون ریک گیتس یا پل منافورت را بیشتر شناسایی کند و برای مثال دریابد که آیا زد و بندهای مالی این افراد با افرادی در روسیه یا مثلا بدهی مالی منافورت به یکی از الیگارش‌های اوکراین می‌توانسته آنها را مستعد دریافت رشوه یا سکوت و همکاری در زمینه خاصی کند یا خیر‌.